Klassekammerateffekten virker ikke rigtigt
Børn med behov for sprogstøtte, der køres ud af eget skoledistrikt til klasser med en overvægt af etnisk danske elever, klarer sig fagligt dårligere, end de der bliver, viser ny undersøgelse. Aarhus-rådmand vil give spredningsstrategien et kritisk eftersyn.

Umiddelbart lyder ideen om at blande børn med indvandrerbaggrund, der har brug for sprogstimuleringen, med etnisk danske middelklassebørn som en god ide. Klassekammerateffekten er blevet anbefalet af forskere og politikere.
Men nu sår en ny undersøgelse fra TrygFondens Børneforskningscenter imidlertid alvorligt tvivl om, hvorvidt klassekammerateffekten virker. Undersøgelsen har fulgt 954 elever med sprogstøttebehov i Aarhus Kommune, som begyndte i skole i perioden 2007-2016.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her