Gå til hovedindhold
COVID19
Sundhed

Kommunalt indkøb skal afhjælpe mangel på værnemidler

Landets kommuner har i løbet af weekenden strikket en indkøbsordning sammen, som skal sikre, at der bliver indkøbt værnemidler.

Foto: Colourbox
23. 03. 2020 - kl. 14:07
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Fem kommuner – en i hver region – med Aarhus i spidsen skal sikre, at de kommunale funktioner har nok værnemidler som mundbind, visirer, håndsprit og engangskitler. Ordningen er blevet etableret over weekenden, efter Lægemiddelstyrelsen lørdag henvendte sig til KL. Det fortæller KL-direktør Christian Harsløf, der blandt andet er direktør for sundhedsområdet.

– Lægemiddelstyrelsen spurgte, om vi kunne udpege en kommune, som med deres indkøbsfaglighed hurtigt kan vurdere leverandørers lødighed og slå til på store ordrer både nationalt og internationalt for at sikre, at der er værnemidler nok til personalet i kommunerne. Det gik vi i dialog med Aarhus Kommune om, og i løbet af få timer fik vi stablet det her setup på benene, fortæller Christian Harsløf.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her