Ny undersøgelse: Stor forskel på sagsbehandlere og borgeres opfattelse af den kommunale sagsbehandling
Mens både ledere og sagsbehandlere på handicapområdet i kommunerne oplever, at borgerne får den hjælp, de har ret til, så har borgerne en anden opfattelse. Det viser en undersøgelse foretaget af VIVE for Det Centrale Handicapråd.

Borgerne oplever i mindre grad, at de på handicapområdet får den hjælp, de har ret til, at de ikke i synderlig grad har indflydelse på sagsbehandlingen, og at sagsbehandlingen i mindre grad tager hensyn til deres individuelle behov. Det er i store træk resultatet af en større undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har foretaget for Det Centrale Handicapråd. Handicaprådet er et uafhængigt råd nedsat af Social- og indenrigsministeriet.
Undersøgelsen viser, at borgerne giver de tre ovenstående områder en score på mellem 1,4 og 1,7 ud af 3. Samtidig giver ledere og medarbejdere i den kommunale sagsbehandling de tre områder en score på mellem 2,3 og 2,8. Sagsbehandlerne og især lederne har altså et mere positivt syn på sagsbehandlingen, end borgerne selv har.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her