KL vil give jobsøgende betjening 24/7 i nyt virtuelt univers
KL foreslår, at ledige skal kunne betjene sig selv i et nyt virtuelt jobunivers. Det vil give en beskæftigelsesindsats, der i langt højere grad tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov, lyder det fra KL.

Et virtuelt jobunivers med mulighed for at stille spørgsmål i alle døgnets timer og chatte med en jobcentermedarbejder. Sådan lyder visionen fra KL, der foreslår et nyt virtuelt jobunivers. Det skal give større mulighed for at sammensætte forløb, der passer til den enkeltes behov, give jobparate ledige push-beskeder løbende med mulige jobs og tilbyde personlige samtaler, når der i fællesskab med en jobcentermedarbejder vurderes at være et behov.
– I beskæftigelsesindsatsen er der brug for langt mere tillid og spillerum til borgere, virksomheder og jobcentre. Og der er brug for at gøre op med central styring. Vores første forslag til at nå det mål er en skitse til en helt ny beskæftigelsesindsats for de jobparate ledige. Det er ikke et opgør med den aktive beskæftigelsesindsats – men vi foreslår en modernisering, der bygger på et ændret syn på borgerne og på en digital modenhed, som i den grad er til stede. Vi glæder os meget til at gå i dialog med regeringen og øvrige relevante aktører om den konkrete model, siger Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, i en pressemeddelelse.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her