Evaluering: Nyuddannede pædagoger er ikke klædt på til virkeligheden
Kun 23 procent af arbejdsgiverne, vurderer, at uddannelsen har klædt nyuddannede pædagoger ordentligt på til virkeligheden. Uddannelsen skal være bedre, lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) efter evaluering af uddannelsen. BUPL understreger, det er uddannelsen og ikke pædagogerne, der er dumpet.

En ny omfattende evaluering, som Uddannelses- og Forskningsministeriet i dag offentliggør, dokumenterer, at der er stort potentiale for at forbedre landets største uddannelse – pædagoguddannelsen.
Dykker man ned i tallene, fremgår det blandt andet, at kun 23 procent af de arbejdsgivere, som har ansat nyuddannede pædagoger de seneste år – det vil primært sige kommunerne - og 37 procent af de nyuddannede pædagoger mener, at uddannelsen har klædt dem ordentligt på til det, der venter i praksis. Personalelederne vurderer samtidig, at der er langt mellem top og bund med hensyn til de studerendes faglige kunnen og færdigheder i forhold til at kunne begå sig på en pædagogisk arbejdsplads. Samtidig oplever næsten halvdelen af de pædagogstuderende, at prøverne på uddannelsen er lette at bestå.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her