Gå til hovedindhold
Skole
Folketinget
Børn

Det nye bedømmelsessystem er en stor gruppekrammer til folkeskolen

Aftalen om det nye evaluerings- og bedømmelsessystem for folkeskolen bilægger mange års diskussioner og uenigheder om nationale test. De skal fremover hedder færdighedstest og er pædagogisk meget mere anvendelige. Samtidig forsvinder det stærkt kritiserede begreb ”ikke-uddannelsparat”. De syv forligspartier har indgået aftalen ”Sammen om Skolen” i tæt dialog med folkeskolens parter.

Foto Thomas Kokholm
29. 10. 2021 - kl. 13:02
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Det var rørende scener der udspillede sig i Børne- og Undervisningsministeriet fredag formiddag. Her præsenterede folkeskoleforligskredsen bestående af S, V, DF, SF, RV, KF og LA det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem sammen med folkeskolens parter – Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, KL, Danske Skoleelever med flere.

Der er tale om en helt ny måde at lave aftaler om folkeskolen på. Der var tale om en stor gruppekrammer, hvor alle parter glædede sig over, at mange års kampe var afløst af enighed.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her