Flygtninge
Ukraine

Flygtningestrøm fra Ukraine kan skabe stor boligudfordring i Aalborg

I Aalborg forbereder man sig på at finde boliger til op mod 4.400 ukrainske flygtninge. Det kan dog vise sig at blive en stor udfordring, og kommunen søger derfor hjælp hos private.

Aalborg centrum. Foto: Colourbox

01. 04. 2022 - kl. 11:56
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Sidste uge meddelte regeringen, at det forventedes, at Danmark vil modtage op mod 100.000 flygtninge fra Ukraine. Med det tal forventer Aalborg at skulle modtage op mod 4.400 ukrainere i kommunen, lyder det i en pressemeddelelse.

De mange fordrevne ukrainere vil ifølge rådmand for job og velfærd i Aalborg Kommune, Nuuradiin S. Hussein (S), lægge et stort pres på boligmarkedet. Derfor er kommunen ved at undersøge muligheden for at oprette op til to modtagecentre. Kommunen meddeler dog, at de realistisk set kun vil kunne huse mellem 500 og 600 personer i centrene.