Sundhed
Flygtninge

Kommuner skal være opmærksomme på tuberkulose blandt ukrainske flygtninge

Sundhedsstyrelsen giver gode råd om hygiejne og smitsomme sygdomme ved indkvartering af flygtninge, og opfordrer samtidig kommunerne til at have fokus på manglende vaccination mod mæslinger.

Krig skaber gode vilkår for smitsomme sygdomme som corona og mæslinger. Foto: Colourbox

01. 04. 2022 - kl. 09:43
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Selv om ukrainernes helbredsudfordringer generelt ligner den danske befolknings, er der stadig visse sygdomme, som kommunerne skal være opmærksomme på i mødet med ukrainske flygtninge, lyder det fra Sundhedsstyrelsen.

Eksempelvis ser vi sjældent tuberkulose i Danmark, mens Ukraine stadig kæmper med den smitsomme og potentielt dødelige infektionssygdom. Landet har en af verdens højeste forekomster af multiresistent tuberkulose.