Arbejdsmarked
Flygtninge
Velfærd

Studerende skal hjælpe med velfærdsopgaver, når flere flygtninge kommer til

Med et stigende antal ukrainske flygtninge er de lokale personaleressourcer under pres. Derfor opfordres kommunerne nu til at etablere lokale jobbanker for studerende, der vil hjælpe med at løse de kommunale velfærdsopgaver.

01. 04. 2022 - kl. 10:02
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Mange tusinde ukrainske flygtninge forventes at krydse grænsen til Danmark i den nærmeste fremtid, og allerede nu kommer mange til.

Det skaber et pres på de lokale personaleressourcer og på muligheden for at varetage de kommunale velfærdsopgaver. Derfor kan der være brug for hjælp fra socialrådgiver-, pædagog- og lærerstuderende og elever på den pædagogiske assistentuddannelse.