Byråd

Esbjerg vil indføre spærretid tre måneder før valg

Kandidater til både byrådet og Folketinget begrænses fremover i at besøge kommunale institutioner forud for valg.

04. 04. 2022 - kl. 11:46
Tekst af Mads Brandsen

Økonomiudvalget i Esbjerg har mandag morgen drøftet et forslag fra forvaltningen om at indføre spærretid for politiske kandidaters besøg rundt på kommunens institutioner tre måneder før et valg.

Der er, skriver forvaltningen, brug for at sikre, at ”vi fra kommunal side viser respekt for politiske kolleger, påtager os den gode værtsrolle og skabe mulighed for både administrative og politiske dialoger”. Samtidig vil man skærme medarbejderne, ”så de ikke bliver ufrivillige aktører i politiske debatter”.