KL
Arbejdsmarkedspolitik
Beskæftigelse

Ny formand: Det er helt afgørende, at vi får mere frihed i den kommunale beskæftigelsespolitik

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der er ny formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, vil kæmpe indædt videre for at få beskæftigelsesområdet omfattet af frisætning. Men Peter Rahbæk Juels hjerte banker ikke kun for frihed. Han vil nemlig også have flere unge med og sikre, at de får en bedre start ind i ungdoms- og voksenlivet.

Peter Rahbæk Juel (S). Foto: Lars Horn/Baghuset

05. 04. 2022 - kl. 10:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vi er som samfund nødt til at erkende, at for mange unge får en bumpet start på ungdoms- og voksenlivet, og at for mange unge mistrives. Det mener Peter Rahbæk Juel (S), Odense-borgmester og ny formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg.

– Jeg har et stort hjerte for, at vi skal se, om vi kan få flere unge med. Vi kan mærke det på beskæftigelsesområdet og se det i sundhedsmålinger, at der er for mange unge, der ikke får en god start på det videre liv. I en tid, hvor vi har mangel på arbejdskraft, er det en dårlig idé, at omkring 10 procent af de unge ikke umiddelbart kommer i gang med et struktureret forløb. Vi er nødt til at interessere os for, hvorfor de ikke kommer i gang, siger Peter Rahbæk Juel.