Byråd
Folketinget

"Ukrainegade" er endt som kastebold – men politikerne kan sætte trumf på

Der er lang vej igen, før Kristianiagade bliver omdøbt til Ukrainegade, som Venstres formand foreslog i februar. Forvaltningens forklaring om, at omdøbningen ville være at føre udenrigspolitik, holder dog ikke ifølge ekstern lektor i kommunalret.

Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

06. 04. 2022 - kl. 11:29
Tekst af Mads Brandsen

Begejstringen ville nærmest ingen ende tage, da Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen ved en demonstration foran den russiske ambassade i København foreslog at omdøbe Kristianiagade, hvor ambassaden har adresse, til Ukrainegade.

Politikere fra begge fløje i Borgerrepræsentationen bakkede op. Alligevel er der ikke sket meget i sagen, skriver Politiken.