Økonomi
Flygtninge

Finansministeren: Regeringen vil dække kommunernes Ukraine-udgifter

I et brev til KL slår finansminister Nicolai Wammen fast, at regeringen under ét vil dække kommunernes nettomerudgifter, der vedrører håndteringen af flygtninge fra Ukraine.

Finansminister Nicolai Wammen (S). Foto: Lars Horn/Baghuset

07. 04. 2022 - kl. 15:29
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunerne skal ikke være nervøse for ikke at få kompensation fra staten for de udgifter, kommunerne har, i forbindelse med håndteringen af ukrainske flygtninge. I et brev til KL’s formand og næstformand, Martin Damm (V) og Jacob Bundsgaard (S), understreger finansminister Nicolai Wammen (S) således, at regeringen vil dække kommunernes nettomerudgifter.

– Situationen i Ukraine udvikler sig fortsat, og der er stor usikkerhed forbundet med omfanget af fordrevne fra Ukraine, der vil komme til Danmark. Regeringen og KL indgik på den baggrund den 11. marts ’Aftale om kommunernes håndtering af fordrevne ukrainere’, hvormed parterne udtrykte enighed om at følge udviklingen tæt og håndtere de økonomiske merudgifter for 2022 i forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2023. Jeg vil derfor understrege, at regeringen er indstillet på at sikre, at kommunerne under ét får dækket nettomerudgifter, der vedrører fordrevne fra Ukraine, skriver finansministeren i brevet, hvor han også takker for kommunernes indsats med at modtage og håndtere de ukrainske flygtninge.