Folketinget
Natur
Teknik

Minister ophæver kirkes protest mod vindmøller: Vil ændre kirkernes vetoret

Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) har ophævet Viborg Stiftsøvrigheds indsigelse mod Vesthimmerland Kommunes forslag om opstilling af seks vindmøller ved Bjørnstrup. Han erklærer sig også parat til at ændre kirkernes indsigelsesret.

Minister er klar til at ændre kirkers vetoret mod vindmøller. Foto: Colourbox

07. 04. 2022 - kl. 15:22
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Viborg Stiftsøvrigheds indsigelse mod Vesthimmerland Kommunes plangrundlag for at opsætte nye vindmøller i Bjørnstrup ved Gundersted Kirke får ingen indflydelse. Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) har nemlig besluttet at underkende indsigelsen.

Viborg Stiftsøvrighed begrundede sin indsigelse med, at de planlagte vindmøller ville være i strid med den nationale interesse om at bevare kulturarv, og der har siden været løbende dialog med kommunen om planerne. Da Vesthimmerland og stiftsøvrigheden ikke kunne nå til enighed, blev sagen indbragt for indenrigs- og boligministeren, som i februar var på besigtigelse i området for at høre parternes synspunkter og vurdere vindmøllernes påvirkning af kirken.