9 resultater

Regeringens planer om ”ukrainerbyer” får pæn modtagelse af KL

Flygtninge

Der vil dog være store udfordringer med at rekruttere medarbejdere til de nye flygtningelandsbyer, påpeger KL.

Særloven giver fire dage til at tage imod flygtninge, og det skaber pres i kommuner

Integration

Ifølge særloven om fordrevne ukrainere, har kommunerne fire hverdage til at tage imod dem, efter der er givet opholdstilladelse. Det skaber pres i blandt andet Randers Kommune, hvor man ønsker at få et forvarsel om antallet af flygtninge, der henvises til kommunen. KL er opmærksom på problemstillingen og har rettet henvendelse til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Flygtningefamilier blev skilt ad: Kommuner undrer sig over fordeling

Flygtninge

Kommuner har undret sig over fordelingen af ukrainske flygtninge, idet de personer, kommunerne i forvejen havde indkvarteret, i høj grad blev fordelt til andre kommuner. Men kommunerne sporer en lille forbedring, og i Faxe vil Udlændingestyrelsen genåbne sager, hvor familier er blevet skilt ad.

Tidligere byrådsmedlem er ny formand for 3F

Navne
Byråd
Arbejdsmarked

Henning Overgaard, der har en fortid i Esbjerg Byråd, blev fredag valgt som formand for Danmarks største fagforbund.

Ukrainske flygtninge skal i job, men det kræver tålmodighed

Arbejdsmarked
Flygtninge

Danmark løser først og fremmest en humanitær krise med at tage imod tusindvis af ukrainske flygtninge, siger formanden for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel (S), der advarer mod at se de ukrainske flygtninge som en mulig løsning på manglen på arbejdskraft.

De fleste politikere er noget ved kommunen

Byråd
Kommunalvalg

De kommunalt ansatte er den gruppe, der indtager flest pladser i landets kommunalbestyrelsen. Danmarks Statistik har set på data om kandidaterne ved kommunalvalget i november 2021. Det blev også det valg, hvor den største andel af kvinder blev valgt ind.