Byråd
Kommunalvalg

De fleste politikere er noget ved kommunen

De kommunalt ansatte er den gruppe, der indtager flest pladser i landets kommunalbestyrelsen. Danmarks Statistik har set på data om kandidaterne ved kommunalvalget i november 2021. Det blev også det valg, hvor den største andel af kvinder blev valgt ind.

Danmarks Statistik har set på data om kandidaterne fra valget i 2021.

08. 04. 2022 - kl. 11:01
Tekst af Thomas Kokholm

41 procent af de valgte kandidater ved valget i november 2021 er ”noget ved kommunen”, som man udtrykte det i gamle dage. 39 procent arbejdede i private virksomheder.

Anderledes ser billedet ud, hvis man ser på de opstillede kandidater. Her er det 24 procent, der arbejder i den kommunale sektor og 44 procent i private virksomheder.