Flygtninge

Flygtningefamilier blev skilt ad: Kommuner undrer sig over fordeling

Kommuner har undret sig over fordelingen af ukrainske flygtninge, idet de personer, kommunerne i forvejen havde indkvarteret, i høj grad blev fordelt til andre kommuner. Men kommunerne sporer en lille forbedring, og i Faxe vil Udlændingestyrelsen genåbne sager, hvor familier er blevet skilt ad.

Foto: Colourbox

08. 04. 2022 - kl. 12:29
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I Faxe har der været frustrationer at spore. Kommunen kunne nemlig konstatere, at flere af de ukrainske flygtninge, som kommunen har indkvarteret, blev visiteret til andre kommuner, når de fik opholdstilladelse, ligesom nogle flygtningefamilier sågar blev skilt ad.

– Vi har om nogen oplevet, at dem, vi havde i kommunen, er blevet boligvisiteret til andre kommuner og dem, der er kommet samlet til kommunen som familier, er blevet boligvisiteret til forskellige kommuner, siger Anna Sveistrup Rasmussen, afdelingsleder for job & indsats i Faxe Kommune.