Flygtninge
Integration

Særloven giver fire dage til at tage imod flygtninge, og det skaber pres i kommuner

Ifølge særloven om fordrevne ukrainere, har kommunerne fire hverdage til at tage imod dem, efter der er givet opholdstilladelse. Det skaber pres i blandt andet Randers Kommune, hvor man ønsker at få et forvarsel om antallet af flygtninge, der henvises til kommunen. KL er opmærksom på problemstillingen og har rettet henvendelse til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

08. 04. 2022 - kl. 12:59
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I disse uger gives der hundredvis af opholdstilladelser til fordrevne ukrainere, der henvises til landets kommuner, hvor de gerne skal kunne se frem til en bolig. Udlændingestyrelsen giver opholdstilladelsen, og når den er givet, har den pågældende kommune fire hverdage til at modtage flygtningen og løse personens boligsituation.