Arbejdsmarked
Flygtninge

Ukrainske flygtninge skal i job, men det kræver tålmodighed

Danmark løser først og fremmest en humanitær krise med at tage imod tusindvis af ukrainske flygtninge, siger formanden for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel (S), der advarer mod at se de ukrainske flygtninge som en mulig løsning på manglen på arbejdskraft.

Foto: Hung Tien Vu

08. 04. 2022 - kl. 11:13
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunerne tager i disse dage imod tusindvis af ukrainske flygtninge, som skal integreres i det danske samfund. Børnene skal i daginstitutioner og skoler, og de voksne skal have et job. Ifølge Peter Rahbæk Juel (S), Odense-borgmester og ny formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, lyder det samstemmende fra kommunerne, at de ukrainske flygtninge i høj grad gerne vil ud på arbejdsmarkedet. Men der er også nogle sten på vejen, som kommunerne skal hjælpe med at rydde væk. Det kræver tålmodighed, så det bliver grebet an på en god måde, siger Peter Rahbæk Juel. Blandt andet oplever mange kommuner, at ukrainernes sproglige kompetencer kan være en udfordring, da det er langt fra størstedelen, som er stærke i engelsk.

– Der er ingen tvivl om, at der er brug for mange typer indsatser for at få det her til at lykkes. Ukrainerne kommer med en utrolig stor vilje og ærgerrighed til at tage et job og forsørge sig selv, men der er noget sprogligt, der skal hænge sammen. I nogle jobs skal man kunne kommunikere meget klart med kollegaer eller andre på enten dansk eller engelsk. Derfor er der brug for en sproglig indsats, siger Peter Rahbæk Juel, som fremhæver, at kommunerne blandt andet har gode erfaringer med integrationsgrunduddannelsen IGU.