Flygtninge

Hjørring er på forkant med flygtninge

Selvom der endnu er mange ubekendte for kommunerne, der skal tage imod ukrainske flygtninge, forsøger Hjørring Kommune hele tiden at være på forkant. Foreløbig er det lykkedes kommunen, der meget tidligt åbnede et modtagecenter for ukrainske flygtninge, at forudse meget – og så hjælper en god portion nordjysk temperament på resten.

Hjørring Kommune forsøger hele tiden at være på forkant med de ukrainske flygtninge, så de får den bedst mulige hjælp. Foto: Cecilie Mengel/Ritzau Scanpix

20. 04. 2022 - kl. 12:42
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

– Man kan gøre det rigtige, eller også kan man gøre det rigtigt.

Ordene er Michael Andersens, og han er teamleder i bosætning og integration i Hjørring Kommune. Han står i spidsen for en stor del af det arbejde, kommunen gør for at tage imod ukrainske flygtninge, og fra dag ét har kommunen haft en klar strategi: konstant at forsøge at forudse, hvad næste opgave og udfordring kunne blive. Indtil videre er det lykkedes ret godt, mener Michael Andersen.