Flygtninge

Overblik: Så mange ukrainske flygtninge har fået ophold i kommunerne

Omkring 23.000 ukrainere har søgt om opholdstilladelse, viser tal fra Udlændingestyrelsen.

5.044 ukrainske flygtninge er blevet visiteret til en bolig i landets kommuner efter særloven. I Udlændingestyrelsens opgørelse er der desuden tre personer, der er fordelt på en ukendt kommune. Kortillustration: Line Bisgaard

20. 04. 2022 - kl. 11:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Foreløbig er 5.044 ukrainske flygtninge blevet visiteret til en bolig efter særloven. Det viser de seneste tal fra Udlændingestyrelsen. 22.868 personer har søgt om opholdstilladelse efter særloven, og der er for nuværende blevet givet opholdstilladelse til 5.086 personer.

Ikke overraskende er det landets største byer, København, Aarhus, Aalborg og Odense, der har modtaget flest flygtninge. København har taget imod 557 personer, mens Aarhus, Aalborg og Odense har taget imod henholdsvis 276, 152 og 188 ukrainske flygtninge. På en femteplads over de kommuner, hvor foreløbig flest ukrainske flygtninge er blevet visiteret til boligplacering, er Vejle Kommune, der har taget imod 143.