Dagtilbud
Børn

Støttepartier vil holde fast i minimumsnormeringer i frikommuner

SF og Radikale Venstre mener, at minimumsnormeringer skal være en del af velfærdsaftaler med kommunerne.

Minimumsnormeringer bør være en del af velfærdsaftaler med kommunerne, mener SF og Radikale Venstre. Foto: Colourbox

20. 04. 2022 - kl. 12:23
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Onsdag finder de første forhandlinger om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet sted, og i et bilag til forhandlingerne, som Avisen Danmark er i besiddelse af, står minimumsnormeringer ikke nævnt. Det gør ifølge avisen regeringens støttepartier nervøse, og til avisen siger både SF og Radikale Venstre, at de vil kræve, at minimumsnormeringer, som betyder, at der skal være minimum én voksen per tre vuggestuebørn og én voksen per seks børnehavebørn, skal være en del af velfærdsaftalerne med kommunerne.

Over for Avisen Danmark afviser børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) at gå i detaljer med, hvorfor minimumsnormeringer ikke er en del af regeringens forslag til velfærdsaftaler.