Teknik
Miljø
Klima

Nordsjællandske borgmestre vil ikke have vindmøller

Regeringen vil firdoble produktionen fra solcelleparker og landvindmøller frem mod 2030, men flere nordsjællandske borgmestre siger nej tak til at få vindmøller i deres kommuner.

Nordsjællandske borgmestre ønsker sig ikke landvindmøller i deres kommuner. Foto: Colourbox

21. 04. 2022 - kl. 12:28
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Flere vindmøller på land kan være nødvendige for at nå regeringens mål om at firdoble produktionen fra solcelleparker og landvindmøller frem mod 2030. Men hvor skal vindmøllerne stå? I flere nordsjællandske kommuner melder borgmestrene hus forbi. Det skriver TV 2, som også har talt med Ringkøbing-Skjerns borgmester Hans Østergaard (V). Her finder man 255 vindmøller, og derfor mener Hans Østergaard, det nu må være nogle andre kommuner, der må holde for.

I Hørsholm peger borgmester Morten Slotved (K) over for TV 2 på, at kommunen er fuldt udbygget, og at der derfor ikke er muligheder for at placere vindmøller. Han erkender desuden, at vindmøllerne ikke er populære hos borgerne.