10 resultater

Kommunerne vil beskytte flygtningebørn – men har ikke lovhjemmel

Flygtninge
Børn
KL

Mange ukrainske flygtninge er indkvartere hos private, men kommunerne kan ikke få lov at indhente børneattester hos dem, der har ukrainske mindreårige boende. Derfor efterlyser KL nu handling fra udlændinge- og integrationsministeren.

Ny formand og seneste fra chefgangen: Her er ugens navne

Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Genanvendelse vil vende op og ned på affaldssektoren de næste 10 år

Affald & genbrug

Virksomheder skal fremover bruge affaldet som ressource på linje med råvarer. Det vil skabe en helt anderledes genanvendelsesindustri, end vi kender den i dag, vurderer branchen.

Lavere ydelse til flygtningekvinder gør det svært for kommuner at finde boliger

Flygtninge
Økonomi
KL

Ukrainske flygtningekvinder, hvis mænd kæmper i Ukraine, får lavere ydelse, fordi de ikke betragtes som enlige. Det gør det svært for kommunerne at finde boliger til kvinderne.

Det bliver ikke gratis at køre over Storebælt

Transport
Folketinget

Folketinget behandlede torsdag et borgerforslag om at gøre det gratis at køre over Storebælt allerede fra 1. juli, men forslaget vandt ikke opbakning i folketingssalen.

Kommunernes regnskabstal bekræfter stort pres på socialområdet

Økonomi
Velfærd

De kommunale regnskabstal for 2021 viser endnu engang, at kommunernes udgifter på socialområdet stiger, også selvom der ikke er tilført midler til området i økonomiforhandlingerne. I en tid, hvor der både mangler råderum og hænder, er der brug for en politisk diskussion af, hvordan velfærden skal udvikle sig, lyder det fra KL’s formand.