Flygtninge
Børn
KL

Kommunerne vil beskytte flygtningebørn – men har ikke lovhjemmel

Mange ukrainske flygtninge er indkvartere hos private, men kommunerne kan ikke få lov at indhente børneattester hos dem, der har ukrainske mindreårige boende. Derfor efterlyser KL nu handling fra udlændinge- og integrationsministeren.

Kommunerne vil gerne have lov til at kunne indhente børneattester hos private, der har mindreårige ukrainske flygtninge boende. Foto: Colourbox

22. 04. 2022 - kl. 12:42
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mange steder i landet har danskerne åbnet deres hjem for ukrainske flygtninge. Men kommunerne er i den forbindelse stødt på en udfordring. Flere kommuner vil nemlig gerne indhente børneattester hos de private, der har mindreårige ukrainske flygtninge boende, men det kan med de gældende regler ikke lade sig gøre. En børneattest er en særlig straffeattest, der indeholder oplysninger om afgørelser om visse seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år.

Mens man i dag skal have en børneattest, hvis man for eksempel er frivillig badmintontræner, kan kommunerne ikke kræve børneattester af de private borgere, der har ukrainere boende, fordi der ikke er tale om et ansættelsesforhold. Det er et problem både nu, hvor en del flygtninge er midlertidigt indkvarteret hos private, men også i takt med at flere ukrainske flygtninge får opholdstilladelse, er problemstillingen relevant, fordi kommunerne i nogle tilfælde kan få brug for at lave fremlejeaftaler med private for at sikre boliger nok. Derfor vil KL nu have udlændinge- og integrationsministeren på banen.