Borgerinddragelse
Energi
Klima

Energiøer er en grøn genvej til at slippe af med russisk gas

Udpegningen af ”energiøer” på land kan blive helt afgørende for at nå i mål med den grønne omstilling og udfasningen af russisk gas, lyder det i en kommentar fra KL og investorerne i Forsikring og Pension. Kompensationer der batter, kan være et middel til at få borgerne med, siger Birgit Hansen, formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg.

Udpegning af energiøer på land er vejen frem, mener KL. Foto Colourbox

25. 04. 2022 - kl. 12:41
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Skal vi have accelereret den grønne omstilling, skal vi – udover yderligere massive investeringer i vindmøller til havs – også sætte skub i etableringen af både solcelleanlæg, biogasanlæg, PtX-anlæg og landvindmøller. I 2023 og 2024 forventer energibranchen for eksempel ikke, at der bliver stillet en eneste mølle op i det danske landskab. Og det er ikke godt nok.

Sådan lyder det i et debatindlæg som Frederikshavns borgmester Birgit S. Hansen (S), formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg og Vejens borgmester Frank Schmidt-Hansen (K), formand for KL’s Adhoc-udvalg for klimasamarbejde har lavet sammen med Kent Damsgaard, adm. direktør i Forsikring & Pension.