Skole
Dagtilbud
KL

Kommuner får mere frihed til at tage sig af ukrainske børn

Ny aftale giver kommunerne mulighed for at etablere særlige tilbud for fordrevne børn og unge fra Ukraine og større fleksibilitet til at tilrettelægge tilbud på dagtilbuds- og grundskoleområdet. Det er den fleksibilitet, der skal til for at løse den usædvanlige opgave, lyder det fra KL.

Ny aftale giver kommunerne den nødvendige fleksibilitet til at tage sig af de ukrainske børn. Foto Colourbox

25. 04. 2022 - kl. 11:58
Tekst af Thomas Kokholm

Klokken 13 i dag mandag præsenteres en ny aftale om modtagelse af fordrevne børn og unge fra Ukraine. Aftalen, som regeringen har indgået med et bredt flertal i folketinget, giver kommunerne mere frihed til at håndtere opgaven.

Fordrevne børn og unge fra Ukraine har adgang til dagtilbud og grundskoleundervisning i Danmark. Det lægger et stort pres på kommunerne, og tilstrømningen fra Ukraine forventes at blive så stor, at det er nødvendigt at give kommunerne nye handlemuligheder på området.