Miljø
Natur
Teknik

45 borgmestre: Lovgivningen ødelægger forholdet til velvillige lodsejere

Lovgivningen spænder ben for udtagning af landbrugsjord til naturgenopretning og beskyttelse af drikkevand, der er afhængig af godt samarbejde med lodsejere. Vi er i gang med at smadre det gode samarbejde om naturprojekter med den lovgivning, siger Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V), der sammen med 44 borgmesterkollegaer har skrevet et brev til tre ministre.

Det er vigtigt at få ændret lovgivningen, hvis man skal opbygge samarbejde med lodsejere om naturprojekter og drikkevandsbeskyttelse. Foto Colourbox

26. 04. 2022 - kl. 13:06
Tekst af Thomas Kokholm

Når et nyt forbud mod gødskning, sprøjtning og omlægning af beskyttede naturarealer træder i kræft, ændres mulighederne for at betale kompensation til lodsejerne også. Det får 45 borgmestre til at frygte for, at den nye lovgivning vil ødelægge samarbejdet med lodsejerne.

– Vi er 45 kommuner, som i dag arbejder aktivt med udtagning af landbrugsjord til grønne formål – og vi bakker fuldt ud op om målsætningerne. Faktisk har vi allerede arbejdstøjet på, og vi vil meget gerne bidrage til at få indsatsen op i et helt andet gear. Men det forudsætter, at vi har adgang til tilskudsordninger, der kan kompensere lodsejeren for det værditab, som de forventes at få, når deres arealer vådlægges, drænrør kappes med videre i forbindelse med udtagningsprojekter, og at enkeltstående kommuner ikke skal betale for uforudsete, ændrede rammevilkår.