KL
Energi
Klima

KL: Helt urimeligt at staten stopper solcellepark

Det er en urimelig kortslutning af lokaldemokratiets muligheder for planlægning af grøn omstilling og i skærende kontrast til regeringen eget ønsket en hurtig omstilling af nationens energiforsyning, mener formand for kultur-, erhverv- og planudvalget i KL, efter at staten stopper stor solcellepark i Norddjurs.

Det bliver svært at lave vedvarende energianlæg, når staten fortolker rigidt, mener KL. Foto Colourbox

27. 04. 2022 - kl. 12:27
Tekst af Thomas Kokholm

Lokale politikere, borgere og investor var enige og havde en plan, men i sidste øjeblik stak staten i form af Plan- og Byggestyrelsen og Miljøstyrelsen en kæp i hjulet for en stor solcellepark i Norddjurs Kommune, der ville kunne forsyne 33.000 husstande med grøn energi.

De 134 hektar med solceller skulle placeres på herregården Estruplunds jorde. Anlægget har været undervejs siden 2019 og har været gennem fire høringsfaser.