Hjemmehjælp
Sundhed
Velfærd

Viborg tager sig friheder på ældreområdet, som resultat af velfærdsaftalen

Viborg Kommune klar med første resultater af velfærdsaftalen. Størstedelen af de forsøg, der skulle frigøre ressourcer på sundheds- og omsorgsområdet, konkluderer man er succes. De skal leve videre og nye tiltag skal opdyrkes i samarbejde med borgerne.

Velfærdsforsøg har været en succes i Viborg. Foto Colourbox

27. 04. 2022 - kl. 10:40
Tekst af Thomas Kokholm

Viborg Kommune betragter de tiltag – kaldet prøvehandlinger - der blev sat i værk som en del af Velfærdsaftalen som en succes. Kommunen går videre med 7 ud af 10 prøvehandlinger på sundheds- og omsorgsområdet, der blev sat i værk, da Viborg i 2021 efter aftale med regeringen blev sat fri fra bureaukrati og store dele af lovgivningen på ældreområdet de kommende tre år.

Det var konklusionen efter at ældre- og aktivitetsudvalgets på et møde den 26. april 2022 fik en status på, hvordan det er gået med de 10 første prøvehandlinger - en praktisk afprøvning af, hvordan en idé fungerer i virkeligheden.