Byudvikling
Teknik

32 kommuner vil eksperimentere med deres bymidter

De mindre og mellemstore byer oplever ofte butiksdød og hensygnende bymidter. Det vil 32 kommuner forsøge at gøre noget ved. 10 af dem bliver udpeget.

Kommunerne vil gerne gøre noget for de små- og mellemstore byer. Foto Colourbox

28. 04. 2022 - kl. 10:27
Tekst af Thomas Kokholm

Kommunerne er parate til at eksperimentere med nye tilgange til at skabe levende bymidter i landets mindre og mellemstore byer. Det blev bekræftet ved udløbet af ansøgningsfristen for at blive del af den kommende forsøgsordning med frie bymidter.

I alt 32 kommuner har tilkendegivet deres interesse for at blive del af forsøgsordningen. Ordningen vil give 10 udvalgte byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere adgang til i alt 130 millioner kroner samt muligheden for at blive sat fri af lovgivning, der står i vejen for at kunne afprøve nye tilgange til at skabe liv i bymidterne. Det skriver Indenrigs- og Boligministeriet.