Skole
KL
Ukraine

Lærere og pædagoger har akut behov for nye kompetencer til at tage sig af de ukrainske flygtningebørn

KL vil i samarbejde med landets professionshøjskoler tilbyde kompetenceudvikling, der skal møde akutte behov i landets kommuner i forhold til dansk som andetsprog og modtagelse af børn og unge, der er flygtet fra krigen i Ukraine. Arbejdet understøttes af fond.

Lærer kan for kompetencer i dansk som andet sprog . Foto Colurbox

28. 04. 2022 - kl. 12:29
Tekst af Thomas Kokholm

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 5 millioner kroner til indsatsen, der skal løfte lærere og pædagogers kompetencer.

KL har været i dialog med en række kommuner, som peger på et stort behov for en indsats, der løfter kompetencerne blandt lærere og pædagoger med hensyn til dansk som andetsprog og modtagelse af flygtningebørn fra Ukraine. KL har netop modtaget en bevilling fra A.P. Møller Fonden til i samarbejde med professionshøjskolerne at udvikle og gennemføre en række webinarer og kurser, der skal imødekomme dette akutte behov. Det skriver KL i en pressemeddelelse.