Folketinget
Affald & genbrug
KL

Vi skal ikke længere være europamestre i at producere affald, fremtiden er cirkulær

Lovforslag L53 lægger op til grundlæggende ændringer af affaldshåndteringen i Danmark. Kommunernes rolle ændres markant. Vi skal ikke længere være europamestre i at producere affald, men være mestre i genanvendelse, sagde Socialdemokratiets ordfører under førstebehandlingen. Enhedslisten og DF vil ikke være med. Der er for meget fokus på private aktører frem kommuner, mener de.

Kommunernes rolle ændres markant med lov L53. Foto Colurbox

28. 04. 2022 - kl. 12:41
Tekst af Thomas Kokholm

Danskerne er faktisk europamestre i at producere affald. Næsten 800 kilo affald producerer en dansker årligt.

Tirsdag den 26. april var der 1. behandling af lovforslag L 53 fremsat af klima, eneregi og forsyningsminister Dan Jørgensen (S). Den omhandler nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn, som der står.