Sundhed

De praktiserende læger får plads i de nye sundhedsklynger

I dag fremsætter regeringen sit lovforslag om at oprette nye sundhedsklynger om hvert akuthospital. Efter en del kritik har regeringen besluttet at give de praktiserende læger plads i klyngernes politiske niveau.

Almen praksis er et liberalt erhverv men får alligevel plads i de nye sundhedsklynger. Foto: Colourbox

29. 04. 2022 - kl. 11:40
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Regeringen fremsætter i dag sit lovforslag om at oprette sundhedsklynger om hvert af de store akutsygehuse rundt om i landet. Sundhedsklyngerne skal skabe bedre sammenhæng på tværs af regioner, kommuner og almen praksis.

– Sundhedsklyngerne er en vigtig del af vores udspil til en samlet sundhedsreform, og danner fundamentet for de forandringer, vi skal skabe i vores sundhedsvæsen, hvor vi blandt andet skal styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Et stort tak til kommuner, regioner og praktiserende læger for et konstruktivt arbejde omkring lovforslaget, siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.