Udsatte boligområder

Ukrainere tæller alligevel som ikke-vestlige i ny lov

Lovændring gør det muligt at placere ukrainske flygtninge i almene boliger i udsatte boligområder, men den giver ikke kommunerne det, de bad om. Ukrainerne tæller nemlig som ikke-vestlige flygtninge, og det giver problemer, kritiserer borgmestre og KL.

Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K) forstår ikke, at regeringen ikke har lyttet til kommunerne. Foto Helsingør Kommune

29. 04. 2022 - kl. 12:08
Tekst af Thomas Kokholm

De ukrainske flygtninge skal ikke være omfattet af integrationslovens forbud mod, at kommunerne kan anvise nyankomne flygtninge til lejligheder, selvom de ligger i udsatte boligområder. Det er konsekvensen af en lovændring, et bredt flertal i Folketinget vedtog torsdag.

Men på et væsentligt punkt giver lovændringen ikke kommunerne, det de har bedt om. Ukrainerne kategoriseres nemlig fortsat som ikke-vestlige indvandrere, og det betyder at det kan få balance til at tippe i udsatte boligområder.