Psykologer i åbent brev: Psykiske problemer skyldes skoler og institutioner
I et åbent brev til Folketinget skriver over 1.000 psykologer, at væksten i uge med psykiske problemer i mange tilfælde skyldes de rammer, skoler og daginstitutioner kan tilbyde. KL deler bekymringen.

Der skal skabes andre tilgange i de almene tilbud, siger KL-udvalgsformand Thomas Gyldal Petersen (S). Foto: Colourbox
Der er brug for at få forbedret rammerne i landets skoler og dagtilbud, lyder det i et åbent brev fra over 1.000 psykologer til Folketinget. Psykologerne, hvoraf næsten halvdelen er tilknyttet PPR, mener nemlig, at børn og unge for ofte kommer ud i psykisk mistrivsel, fordi de rammer, der er i skoler og dagtilbud, ikke fungerer. Det skriver Politiken.
Psykologerne peger i brevet på, at det kan løse problemerne at øge brugen af tolærerordninger og holddeling, have faste pædagoger i klasserne samt at øge antallet af uddannelsen af pædagoger. De mener desuden, at der skal skæres ned på screeninger og tests, så lærerne får bedre tid til forberedelse og direkte arbejde med børnene og forældrene, ligesom der bør afsættes flere midler til fritidstilbud.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her