Hjemmehjælp

I Greve bestemmer de ældre selv: Alle har bedst af at være herre i eget liv

Et antal point, som Greves borgere over 75 år kan bestille mindre hjælpemidler og ydelser for, samt en app, der skal give de ældre bedre mulighed for selv at tilrettelægge den hjælp, de får fra kommunen. Det er elementerne i det projekt, Greve Kommune har søsat, og som i sidste ende skal give kommunens ældre meget mere selvbestemmelse.

Foto: Greve Kommune

01. 02. 2022 - kl. 08:51
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hvad gør man, hvis man har brug for rengøringshjælp fra kommunen, men hjælpen er planlagt lige netop den formiddag, man gerne vil gå til bridge? Eller hvad hvis man gerne vil i bad, inden familien kommer på besøg, men badet først er planlagt til tre dage senere?

De spørgsmål er Greve Kommune ved at udvikle svaret på. I over et halvt år har kommunen nemlig arbejdet med et nyt koncept, hvor kommunens ældre får meget mere indflydelse på, hvilken hjælp de får for kommunen. I den forbindelse er Greve ved at udvikle app’en ”Mit liv – mit valg”, hvor borgere over 75 år kan overblik og indblik i, hvad der findes af frivillige aktiviteter i vestegnskommunen, finde information om transport og hjælpemidler, ansøge om at bytte visiterede ydelser til en anden form for hjælp og ansøge om at ændre tidspunktet for kommunens hjælp.