Miljø
Klima

Kirkerne kan stadig sætte en stopper for vindmøller

Kirken har en vetoret indskrevet i planloven, der gør det muligt at stoppe opførslen af vindmøller. Det var tæt på at ske i Ringkøbing-Skjern. Flere parter er igen ude og kritisere kirkens mulighed for at bremse vindmølleprojekter.

01. 02. 2022 - kl. 12:38
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Kirkens stift kan ifølge planloven nedlægge veto mod kommunale projekter, hvis den vurderer, at det forstyrrer udsigten til eller fra kirken.

Den ret gjorde Ribe Stift i Ringkøbing-Skjern brug af i 2018, hvor de nedlagde veto mod etableringen af to vindmøller. Først havde de egentlig accepteret opførslen, men det ændrede sig, da de mente, at møllerne ville være en forstyrrelse og et tab af kultur.