Klima

Ny fond skal sikre os mod fremtidens uvejr

Hvis skader efter fremtidens uvejr skal mindskes, kræver det en styrkelse af det tværkommunale samarbejde. Finansieringen skal blandt andet skal sikres gennem en klimatilpasningsfond, foreslår KL, Dansk Industri og DANVA.

01. 02. 2022 - kl. 10:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Diger der kan beskytte byer mod stigende vandstand og stormfloder. Indretning af byer, så regnvandet bliver ledt væk og sikring af bygninger mod stigende grundvand.

Der er rundt i landet brug for at klimatilpasse kommunerne. Men projekter, der skal gøre netop dette, går ofte i hårknude. Derfor går KL, Dansk Industri og DANVA nu sammen om nye forslag, der kommer forud for regeringens klimatilpasningsplan, der forventes at blive præsenterer i foråret.