Sundhed
KL

Hovedstadens hospitaler får ansvaret for patienterne i de første tre døgn efter udskrivelsen

Hvis der er opstår tvivl om behandlingen af Fru Jensen, som netop er udskrevet, kan kommunerne fremover ringe direkte til hospitalet for at få hjælp. KL ønsker modellen udbredt til hele landet.

Foto: Colourbox

02. 02. 2022 - kl. 12:29
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I Region Hovedstaden går man helt nye veje i forsøget på at sikre mere tryghed og sammenhæng for patienterne, når de udskrives fra hospitalet. I regionens 29 kommuner vil det fremover være hospitalets læger, der har ansvaret for behandlingen i de første 72 timer efter udskrivelsen.

– Det er et stort og vigtigt skridt mod at skabe tryghed og sammenhæng for vores svageste ældre borgere. Vi ved, at overgangene mellem sektorer er en akilleshæl i vores sundhedsvæsen. Nu gør vi noget ved det. Det er ikke noget, vi taler om, det er noget, vi gør, siger kontorchef Nanna Skovgaard, KL.