Byråd
Demokrati
Navne

Messerschmidt: Frustrationerne kan jeg jo ikke få til at gå væk over en nat

Dansk Folkepartis nye formand, Morten Messerschmidt, vil i højere grad inddrage det lokale bagland, ligesom partiet i formandens optik har en stor rolle at spille i kommunerne. Først er der dog nogle skår, der skal klinkes ovenpå et hårdt formandsvalg.

Morten Messerschmidt vandt kampvalget i Dansk Folkeparti. Foto: Tilde Døssing Tornbjerg / Ritzau Scanpix

02. 02. 2022 - kl. 10:32
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var Morten Messerschmidt, der forrige søndag kunne trække sig sejrrigt ud af formandskampen i Dansk Folkeparti. Efter kampvalg i Herning mod Martin Henriksen og Merete Dea Larsen, sikrede Morten Messerschmidt sig 499 stemmer, hvilket rakte til valg som ny formand for partiet. Men op til valget var fronterne trukket skarpt op, og både i det kommunale bagland og i folketingsgruppen på Christiansborg havde flere medlemmer af partiet luftet både bekymring og kritik af den nyvalgte formand. Den seneste uge har Morten Messerschmidt derfor haft travlt med at få skabt ro i Dansk Folkeparti.

– Det er klart, at jeg har nogle lange dage som nyvalgt formand, men jeg synes, vi har fået en rigtig god start både med mange nye medlemmer og en måling, som viser fremgang. Enlig svale gør ingen sommer, men det går da i den rigtige retning, konstaterer Morten Messerschmidt og fortsætter: