Dagtilbud
Udsatte børn og unge

Undersøgelse: Daginstitutionerne bliver presset af mange diagnoser

Flere børn bliver diagnosticeret tidligt, og kommunerne oplever flere underretninger om udsatte børn. I en EVA-undersøgelse siger dagtilbudscheferne, at der er børn, der ikke får den hjælp, de har behov for. ”Der skal udvikles tilbud, for ekskludering af børn i så tidlig en alder er ikke vejen frem”, lyder det fra Børne- og Kulturchefernes foreningen.

02. 02. 2022 - kl. 12:46
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Ifølge en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) vil 20 procent af alle børn, på et tidspunkt i løbet af deres barndom være i en udsat position. Tendensen er flere børn helt nede i daginstitutionsalderen bliver diagnosticeret, og at kommunerne generelt modtager flere underretninger om udsatte børn.

EVA har lavet en undersøgelses blandt dagtilbudschefer fra 80 kommuner om kommunernes arbejde med at understøtte udsatte børn og om de udfordringer, dagtilbudscheferne oplever i den forbindelse. Og det er ikke opløftende læsning. Samtlige dagtilbudschefer vurderer, at der er børn i deres kommune, der i en eller anden grad ikke får den hjælp, de har brug for.