Dagtilbud
Folketinget

Minister om pressede dagtilbud: Kommunerne har de redskaber, der skal til

Børn mistrives og personalet er tæt på at knække i den nuværende situation med højt sygefravær, mener SF og R, der kaldte ministre i samråd. Det er en hård periode, men kommunerne har de regler, der skal til, svarede børne– og undervisningsministeren, der afviste at bruge dimensioneringen, som BUPL efterspørger.

Børne- og undervisningsministeren opfordrer de kommuner, der ikke allerede har oprettet vikarkorps, til at gøre det. Foto Les Kaner

04. 02. 2022 - kl. 12:31
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

”Ministrene bedes redegøre for, hvad de vil gøre for at sikre, at der er en forsvarlig hverdag for børn og de ansatte i daginstitutionerne.” Sådan lød det overordnede spørgsmål, da Charlotte Broman Mølbæk (SF) og Lotte Rod (R) kaldte børne– og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz–Theil (S) og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i åbent samråd torsdag på baggrund af den aktuelle coronasituation med højt sygefravær bland personale.

– Situationen betyder, at vi ude i vores velfærdsinstitutioner, skoler, ældrepleje, sociale tilbud og i særdeleshed dagtilbud, kommer til at mangle en masse voksne, der er afgørende for, at vi kan have en forsvarlig drift af virkeligheden, sagde Charlotte Broman Mølbæk (SF) og fortsatte: