Sundhed

Skridttællere bør tænkes ind i kommunale sundhedstilbud

Nyt studie viser, at en simpel skridttæller gør borgerne markant mere aktive. Forsker opfordrer kommunerne til at bruge aktivitetsmålere i deres sundhedstilbud.

08. 02. 2022 - kl. 12:44
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Hvis din telefon eller et ur på armen dagligt fortæller dig, hvor mange skridt du har gået, så er du sandsynligvis markant mere fysisk aktiv. Det er konklusionen på et stor metastudie, som viser, at den typiske deltager går 1.235 skridt mere om dagen, når de bærer en aktivitetsmåler.

– Aktivitetsmålerne har en overraskende stor effekt og er et oplagt værktøj at tage i brug, når vi skal forbedre folkesundheden. Det er bredt anvendeligt i kommunalt regi og kan bruges både i den borgerrettede forebyggelse og i rehabiliteringen, siger Jan Christensen, seniorforsker og forskningsleder for Afdeling for Ergo- og Fysioterapi på Rigshospitalet.