Billund leger i arbejdstiden

Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der rører sig i kommunerne. Læs med i denne uges udsnit her.

Kørestolsbrugere og gangbesværede kan nu få en tur på bostedet Kastaniebos nye cykel. Foto: Tønder Kommune

09. 02. 2022 - kl. 12:03
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Billund Kommune vil man lege sig til bedre løsninger og mere arbejdsglæde. Derfor har de startet tiltaget PLAY, hvor nye vaner skal erstatte gamle det med formål at få mere kreativitet ind i hos medarbejderne, skriver de i en pressemeddelelse.

Men når det er sagt, betyder det ikke, at medarbejderne skal lege tagfat eller dåseskjul. Nærmere sagt skal der skabes flere situationer i hverdagen, hvor medarbejderne oplever mening, begejstring, aktiv deltagelse, social involvering og får mulighed for at eksperimentere. Også kaldet legens fem kendetegn. Hvis kendetegnene er til stede ved børn, viser forskning, at de trives mere, udvikler sig mere og lærer mere.