Arbejdsmarked
Arbejdsmiljø

Her er de 90 procent ledelsesløs: "Dem, som holder meget fast i hierarkiet, vil have tabt momentum om 10 år"

Job-, aktivitets- og kompetencecentret i Gentofte Kommune har i en årrække været 90 procent ledelsesløse, og den store frihed til medarbejderne har vist sig at være en god businesscase.

Ann-Christina Matzen Andreasen er centerleder i Gentofte Kommune, forfatter, foredragsholder og medlem af Advisory Board hos Komponent. Pressefoto

10. 02. 2022 - kl. 12:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I Gentofte er hierarkiet nedbrudt, og det er kun 10 procent, som ledelsen af job-, aktivitets- og kompetencecentret i Gentofte Kommune, bestemmer, inspireret af den hollandske hjemmepleje Buurtzorg’s metode. De resterende 90 procent i centret er såkaldt ledelsesløse, og det giver ifølge virksomhedsleder i centret Ann-Christina Matzen Andreasen, gode resultater på flere parametre. Centret er således tre år i træk blevet kåret til Danmarks bedste offentlige arbejdsplads, ligesom centret i de seneste tre år også har indtaget en førsteplads som Europas bedste offentlige arbejdsplads ifølge Great Place To Work. Og så oplever centret ingen udfordringer med at rekruttere.

– Der er ingen tvivl om, det er arbejdstagers marked. Det er ærgerligt, at der generelt mangler hænder, men omvendt betyder det også, at vi er nødt til at sikre, at vi har en attraktiv arbejdsplads, hvis personalet skal søge over til os. Hvis vi ser på forskning i, hvad der betyder noget for at rekruttere medarbejdere og fastholde medarbejdere, så står ledelse frem, siger Ann-Christina Matzen Andreasen og fortsætter: