Miljø
Klima

Samarbejde får det økologiske areal til at vokse

Innovationscenter For Økologisk Landbrug har gennem 10 år samarbejdet med 30 kommuner om at tilbyde gratis økotjek til landmænd, der går med tanken om at omlægge til økologi. Samarbejdet er frugtbart og tjener flere formål: Grøn omstilling, drikkevandsbeskyttelse og erhvervsudvikling. Centret er klar til nye tjek i 2022.

Tonny Rosing fra Slagelse sprang ud som økolog efter han fik tjekket sin bedrift. Foto: Slagelse Kommune

10. 02. 2022 - kl. 11:15
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Det økologisk dyrkede areal i Danmark er de seneste år vokset med omkring 10 procent om året. Over de seneste 10 år er der i gennemsnit blevet omlagt mellem 20.000 og 25.000 hektar til økologi om året. Nationalt er der et politisk mål om, at 25 procent af arealet i 2030 skal være økologisk. Det er også EU-kommissionens plan, der blev lanceret i 2021. I EU var det økologiske areal i 2020 8,5 procent, mens det i Danmark på samme tid var 11,7 procent.

Den største driver i den udvikling, er naturligvis efterspørgslen fra forbrugerne. Men noget af det, der også skubber på udviklingen, er det samarbejde, kommunerne har med Innovationscenter For Økologisk Landbrug om at tilbyde et gratis økotjek til landmænd, der går i tanker om at omlægge til økologi. Indtil videre har 30 kommuner haft det samarbejde.