Valg

For første gang var der internationale observatører til kommunalvalget: Særligt én tradition chokerede

De første valgobservatører på dansk jord nogensinde kritiserer, at det i Danmark er muligt at give anonym støtte til partier og politikere. De har netop præsenteret deres endelige rapport om det danske kommunal- og regionalvalg. Her opfordrer de også til, at Danmark bekæmper hadefulde ytringer og fake news.

14. 02. 2022 - kl. 11:45
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Det kan chokere franske og belgiske valgobservatører, at en lokalpolitiker og endda en borgmester selv kan være med til at afvikle valghandlingen og udlevere stemmesedler. Politikeren kan jo manipulere valget, tænker de. I Danmark ser vi det slet ikke som et problem, fordi vi har fuld tillid til, at det ikke sker. Vi ser det som helt naturligt, at lokalpolitikerne deltager i demokratiets festdag.

I november var valgobservatører fra Europarådets Monitoring Committee med til kommunal- og regionalvalg. Det er første gang nogensinde, at vi i Danmark har fået overvåget en valghandling.