Byråd
Navne

Når Venstre sidder på det absolutte flertal, må man som SF'er knokle for indflydelsen

Arne Noe (SF) havde ikke troet han skulle tilbage til politik, da han ikke blev genvalgt tilbage i 2013. Nu sidder han for anden gang i træk i Lemvig med tredje flest stemmer, hvor Venstre sidder på et absolut flertal. For Arne Noe handler det derfor om at sætte sig ind i tingene og agere en så indflydelsesrig opposition som muligt.

Pressefoto

14. 02. 2022 - kl. 10:55
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Arne Noe (SF) havde egentlig ikke troet, at han skulle være politiker. Han har været aktiv i SF siden slutningen af 1970’erne, og Villy-effekten endte så endelig med at Arne Noe kom i kommunalbestyrelsen i Lemvig i 2009.
Efter en enkelt periode blev han ikke genvalgt, og han regnede heller ikke med at blive det igen. Men så ramte en tragedie partiet i Lemvig. Kristen Touborg (SF), der var tidligere mangeårigt medlem af Lemvig Kommunalbestyrelse og før havde siddet i Folketinget, var partiets spidskandidat, men omkom i en ulykke.

– I 2017 sagde jeg ja til at genopstille. Jeg havde egentlig affundet mig med, at jeg ikke nødvendigvis skulle være politiker igen efter ikke at være genvalgt, men så skete der det meget uheldige at Kristen blev trafikdræbt, og så blev jeg spidskandidat, siger Arne Noe.
For SF’eren var det heller ikke nemt at holde sig fra politik efter at have siddet en enkelt periode og praktisere de klassiske politiske dyder.
– Når man prøvet at være politiker bliver man bidt af det. Det handler om at kunne være med til at gøre en forskel og tilegne sig det værktøj at kunne sætte sig ind i en problemstilling og argumentere for løsninger som tilgodeser helheden, siger Arne Noe.