Ombudsmand slår ned på dato-rod: Tilsynssager kan være på vej

Datoangivelserne på breve fra kommuner må ikke ændres, når brevene sendes videre, fastslår Folketingets Ombudsmand. Ankestyrelsen vil nu øge opmærksomheden på problemet.

14. 02. 2022 - kl. 12:11
Tekst af Mads Brandsen

Borgere og andre bør kunne regne med datoen i dokumenter, der er afsendt fra en kommune.

Det fastslår Folketingets Ombudsmand efter at have undersøgt en konkret sag fra Københavns Kommune. Her havde et dokument ændret dato til den dag, Ankestyrelsen sendte det videre til ombudsmanden. Ifølge Ankestyrelsen havde kommunen ikke låst brevdatoen, og det er ydermere styrelsens indtryk, at det er et generelt problem.